We zetten elke dag bewust activiteiten, inrichting en spelmaterialen in om kinderen de wereld te laten ontdekken. Rekenen, ordenen en sorteren, techniek, wetenschap en media horen daarbij. 

Bouwsteen in beeld

  • Cognitieve vaardigheden

  • Oplossingen bedenken

  • Rekenen

  • Cijfers

  • Kleuren

  • Mediawijsheid

  • Vormen

  • Techniek

  • (natuur)wetenschap

Met deze bouwsteen ontwikkelen of leren kinderen:

De brug tussen de digitale en fysieke wereld is voor kinderen klein. Het is onze rol om kinderen te helpen en te begeleiden bij het gebruik en de voordelen van media, digitale middelen en apparaten en te zorgen voor een gezonde balans. Bij ons staat fysiek spel voorop, maar we maken met kinderen vanaf twee jaar steeds vaker de combinatie met digitale media. Bijvoorbeeld samen danspasjes oefenen, een tutorial bekijken of een digitaal prentenboek lezen. Als een peuter aan ons vraagt hoe een giraf drinkt, zoeken we er een filmpje bij. Zo ontdekken we de echte wereld met een digitaal hulpmiddel. En we besteden aandacht aan mediawijsheid. Wij geven kinderen de ruimte en zorgen dat ze media gebruiken die passen bij hun leeftijd en ontwikkeling. We weten of de inhoud geschikt is. Nét zoals we dat weten bij het (voor)lezen van een boek of het luisteren naar muziek. 

Digitaal vaardig en veilig

Onderwerpen als wetenschap, ruimtelijk inzicht, techniek, rekenen en cijfers, taal en denken vind je terug in deze bouwsteen. Er zijn veel vaardigheden die kinderen nodig hebben in deze tijd. Denk aan zelfregulering, creativiteit, samenwerken met mensen van verschillende achtergronden, communiceren, probleemoplossend werken, kritisch denken en digitale geletterdheid. De kinderopvang is bij uitstek een plek waar de ontwikkeling van deze vaardigheden uitgebreid aan bod komt. Zo ontdekt een peuter tijdens een buitenactiviteit hoe je van water en zand modder maakt en dat een emmer vol modder veel zwaarder is dan een emmer vol zand. En een 9-jarige ervaart tijdens een technische activiteit dat het heel wat nauwkeurigheid vraagt om een goede periscoop te maken, waarmee hij zijn vrienden stiekem in de gaten kan houden, zonder dat ze het doorhebben. Door het aantal kinderen te tellen dat aan tafel zit of het aantal kleurtjes waar je mee kleurt, is een peuter aan het rekenen. De ene doos in de andere passen, is een ervaring van klein, groter, grootst.

Techniek en wetenschap

Spelend ontdekken prikkelt je hele brein. Niet alleen rekenen, cijfers en wetenschap, maar ook creativiteit en ruimtelijk inzicht horen daarbij. En zelfs je sociale vaardigheden. Door proefjes te doen of te spelen met open-einde speelgoed of loose parts gaan we hiermee aan de slag. En door meer te leren over online en offline techniek, krijgen de digitale vaardigheden ook een boost. 

Wijs & Ontdekken  

  • Cognitieve vaardigheden

  • Oplossingen bedenken

  • Rekenen

  • Cijfers

  • Kleuren

  • Mediawijsheid

  • Vormen

  • Techniek

  • (natuur)wetenschap

Met deze bouwsteen ontwikkelen of leren kinderen:

Spelend ontdekken prikkelt je hele brein. Niet alleen rekenen, cijfers en wetenschap, maar ook creativiteit en ruimtelijk inzicht horen daarbij. En zelfs je sociale vaardigheden. Door proefjes te doen of te spelen met open-einde speelgoed of loose parts gaan we hiermee aan de slag. En door meer te leren over online en offline techniek, krijgen de digitale vaardigheden ook een boost. 

Wijs & Ontdekken  

De brug tussen de digitale en fysieke wereld is voor kinderen klein. Het is onze rol om kinderen te helpen en te begeleiden bij het gebruik en de voordelen van media, digitale middelen en apparaten en te zorgen voor een gezonde balans. Bij ons staat fysiek spel voorop, maar we maken met kinderen vanaf twee jaar steeds vaker de combinatie met digitale media. Bijvoorbeeld samen danspasjes oefenen, een tutorial bekijken of een digitaal prentenboek lezen. Als een peuter aan ons vraagt hoe een giraf drinkt, zoeken we er een filmpje bij. Zo ontdekken we de echte wereld met een digitaal hulpmiddel. En we besteden aandacht aan mediawijsheid. Wij geven kinderen de ruimte en zorgen dat ze media gebruiken die passen bij hun leeftijd en ontwikkeling. We weten of de inhoud geschikt is. Nét zoals we dat weten bij het (voor)lezen van een boek of het luisteren naar muziek. 

Digitaal vaardig en veilig

Onderwerpen als wetenschap, ruimtelijk inzicht, techniek, rekenen en cijfers, taal en denken vind je terug in deze bouwsteen. Er zijn veel vaardigheden die kinderen nodig hebben in deze tijd. Denk aan zelfregulering, creativiteit, samenwerken met mensen van verschillende achtergronden, communiceren, probleemoplossend werken, kritisch denken en digitale geletterdheid. De kinderopvang is bij uitstek een plek waar de ontwikkeling van deze vaardigheden uitgebreid aan bod komt. Zo ontdekt een peuter tijdens een buitenactiviteit hoe je van water en zand modder maakt en dat een emmer vol modder veel zwaarder is dan een emmer vol zand. En een 9-jarige ervaart tijdens een technische activiteit dat het heel wat nauwkeurigheid vraagt om een goede periscoop te maken, waarmee hij zijn vrienden stiekem in de gaten kan houden, zonder dat ze het doorhebben. Door het aantal kinderen te tellen dat aan tafel zit of het aantal kleurtjes waar je mee kleurt, is een peuter aan het rekenen. De ene doos in de andere passen, is een ervaring van klein, groter, grootst.

Techniek en wetenschap

We zetten elke dag bewust activiteiten, inrichting en spelmaterialen in om kinderen de wereld te laten ontdekken. Rekenen, ordenen en sorteren, techniek, wetenschap en media horen daarbij. 

Bouwsteen in beeld